I s levným olejem do motoru lze uspět
Starostlivost o mazivo v motoru je jednou ze základních potřeb, které motorista musí dodržovat. V praktickém pojetí lze však postupovat velice jednoduše a přitom efektivně:
Pořízení ojetého vozu
Jestliže jste zakoupili vůz přes autobazar nebo napříč webovými inzercemi, může se vám stát, že narazíte na model, o němž se toho mnoho nedozvíte. Při prohlídce vozu a jeho převzetí se doporučuje přítomnost odborníka, pokud možno alespoň trochu fundovaného známého či přítele. Ten ovšem řadu věcí nezjistí, např. jaké mazivo se v olejové vaně pod motorem nachází.
Právě to je důvodem k tomu po uzavření kupní smlouvy co nejdříve vyměnit to nejnutnější. Pokud chybí záznamy v servisní knížce, vyměňte komplet rozvody včetně kladek a vodní pumpy a motorový olej včetně filtru. Ostatní provozní náplně jsou také důležité na prověření, ale u levného oleje a rozvodů byste měli začít. Proč?
Rozvodové řemeny a řetězy mají předepsaný počet najetých kilometrů a zároveň dobu používání, jakmile tato hodnota překročí povolenou mez, může dojít k vážné závadě motoru a značné finanční ztrátě. To samé platí i pro oleje a jestliže nevíte, jak dlouho jsou v provozu, je to časovaná bomba.
Dolévání a míchání
V péči o motorové mazivo postupujte následovně:
Bez ohledu na to, v jakém stavu olej v motoru je, co nejdříve jej nahraďte novým. Budete mít jistotu a zároveň k dispozici přesné datum výměny. To si někam zapište a další výměnu proveďte v intervalu na základě servisních doporučení pro váš vůz. (Manuál k vozu si lze stáhnout z internetu).
Zároveň si poznačte, o jaké mazivo šlo, a to jak jeho výkonnostní specifikaci, tak i výrobce, a zakupte do rezervy pro případ průběžného dolévání alespoň 1 litr navíc. V zásadě se totiž nedoporučuje míchat jak různé výkonnostní třídy (viskozitu apod.), tak i výrobce. A další výměnu realizujte, pokud možno stejným mazivem, motoru totiž příliš neprospívá časté střídání různých typů maziv.